Pokeri & Fitness: Monnan treenivinkit pokerinpelaajalle

Share:
16 syyskuu 2013, Tehnyt: PokerListings.fi
Julkaistu: Pokerielämää
Pokeri & Fitness: Monnan treenivinkit pokerinpelaajalle

Puhumme kuntoalan ammatilaisten kanssa niin liikunnasta, kunnon ja mielen yhtälöstä kuin ruokavaliostakin.

Ensimmäisenä haastateltavana Monna Pursiainen, joka toimii personal trainerina helsinkiläisessä MT Personal Trainingissä.

--

Minkälaista ruokavaliota ehdottaisit maksimaalisen keskittymiskyvyn saavuttamiseksi - etenkin pitkiin pokeriturnauksiin?

Monna Pursiainen: Hyvän keskittymiskyvyn saavuttamiseksi ruokavaliossa pitäisi käyttää mahdollisimman paljon hitaita hiilihydraatteja sekä tietysti paljon proteiinia. Ravinnon pitäisi siis antaa energiaa mahdollisimman pitkäksi aikaa kerrallaan ja tasaisesti, välttäen energiapiikkejä.

Nopeita hiilihydraatteja sisältävät mm. valkoinen sokeri ja valkoinen jauho. Esimerkiksi hampurilaisateria sisältää paljon nopeita hiilihydraatteja. Energiataso nousee nopeasti, mutta laskee myös nopeasti jolloin tulee väsynyt olo.

Kofeiinin ajatellaan piristämisvaikutuksensa ohella auttavan myös keskittymään. Tietysti kofeiinin liikanauttimisessa on haittavaikutuksensakin: keskittymiskyky voi heiketä.

Kylläinen muttei liian täysi olo takaa hyvät energiatasot kehoon ja aivotkin jaksavat keskittyä.

Minkälainen jaksotus aterioinnissa olisi syytä olla?

MP: Ravintoa olisi hyvä saada kolmen tunnin välein. Joka kerta annoksen ei tarvitse olla järin iso: omena, banaani tai muu vastaava hedelmäkin riittää.

Päivän aikana kaksi lämmintä ateriaa rytmittää päivän hyvin.

Tylsä fakta on se, että ruokavalio joka sisältää paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, proteiineja ja hyvälaatuista hiilihydraattia kuten täysjyvätuotteet on paras lääke hyvän keskittymiskyvyn saamiseen.

Minkälaisia vinkkejä sinulla olisi niille, joilla on rajoitetusti aikaa vapaa-ajan liikuntaan, mutta jotka istuvat paljon?

Onko sellaisia harjoituksia, jotka onnistuvat kotoa käsin tai työpöydän takaa?

MP: Kahdeksan tuntia tai pidempään päätteen ääressä istuvan pitäisi työpäivän aikana nousta muutamaan otteeseen pöydän äärestä ja tehdä verenkiertoa lisääviä liikkeitä.

Hartiat juntturassa ja nenä kiinni näytössä koko päivän takaa sen, että keskittymiskyky loppupäivästä ei ole enää missään tapauksessa hyvä.

Kun hartiat jumiutuvat, veri ei kierrä aivoihin enää samalla tavalla ja pääkin usein kipeytyy.

Pelkällä viiden minuutin taukojumpalla: käsien ja hartioiden pyörittelyllä ja niskan kevyillä venytyksillä saa jo aikaan paremman verenkierron yläselän ja niskan lihaksiin.

Päätetyötä tekevien pitäisi harrastaa vapaa-aikana sellaisia liikuntamuotoja, jotka vahvistavat yläselän, pakaroiden ja hartian lihaksia. Kuntosaliharjoittelu on siihen mahtava tapa.

Kuntosalilla ei tarvitse viettää aikaa tuntitolkulla, oikein tehty harjoitusohjelma ja muutaman kerran viikossa irroitettu 45-60 minuuttia salilla auttaa lihaskestävyyden parantamisessa ja huimasti.

--

Löydät lisää pirteän Monnan treenivinkkejä hänen blogistaan – lue täältä.

Share:

Täytä vaadittavat kentät!

Lähetys epäonnistui!

Odota 3 minuuttia kommentoidaksesi uudestaan

Ei kommentteja