Näin käytät Independent Chip Modelia (ICM) turnauksissa

chips and cards
Minkä arvoinen merkkipino oikeastaan on?

ICM on lyhenne sanoista Independent Chip Model. Se on käsite, johon jokainen turnauspelaaja tulee joskus peleissään törmäämään ja siksi se kannattaa ottaa haltuun nyt.

Aloitetaanpa helpolla kysymyksellä:

Minkä arvoinen yksi pelimerkki on turnauksessa?

Jotta tähän kysymykseen voi antaa tyydyttävän vastauksen, täytyy tietää, mikä on Independent Chip Model.

Miksi on tärkeä tietää pelimerkkiensä arvo?

Kuvitellaanpa, että istut pokeriturnauksessa, sinulla on mukava merkkipinkka ja bubble lähestyy.

Haluaisitko tietää, paljonko rahaa voisit voittaa pitkässä juoksussa? Ehkä voisit jopa tuplata rahasi?

Kannattaako sinun tuhota vakaa merkkipinosi juuri ennen bubblea? Entä kuinka pahasti odotuksesi romuttuisivat, jos menettäisit puolet merkeistäsi?

Turnausten täsmällinen palkintojenjako tekee näihin kysymyksiin vastaamisesta vieläkin vaikeampaa. Tuplasti merkkejä ei välttämättä ole tuplasti arvoa.

Joskus on ehkä vain tärkeämpi selvitä bubblesta tai seuraavasta palkintoportaasta eteenpäin, kuin haalia itselleen lisää merkkejä.

Pelkästään merkkien määrän laskeminen harvoin auttaa sinua määrittelemään paikkasi turnauksessa. Sinun täytyy tietää, minkä arvoisia merkkisi ovat.

CroppedImage180320 Chips 2

Mikä on yhden merkin arvo turnauksessa?

Otetaan yksinkertainen esimerkki. Ajatellaan, että pelaat sit-and-gossa:

Sisäänosto: 10 €

Pelaajien lukumäärä: 10

Palkinnot: 1. - 50 €, 2. - 30 €, 3. - 20 €

Alkuperäinen merkkimääräsi: 1000 merkkiä

Pelin alkaessa 1000 merkkiäsi ovat siis yhteensä kymmenen euron arvoisia. Pelin edetessä niiden arvo kuitenkin heittelee rajusti.

Sanotaan, että hädin tuskin pääset rahasijoille, mutta seitsemän pelaajan tiputtua sinulla kuitenkin on yhä 1000 merkkiäsi. Pääset siis takuuvarmasti ainakin alimmalle rahasijalle.

Nyt 1000 merkkiäsi ovat ainakin 20 euron arvoisia.

Jos jollain keinolla sijoittuisitkin kolmanneksi, vaikka vain yhdellä jäljellä olevalla merkillä, nyt tämä yksi merkki olisi sinulle 20 euron arvoinen. Merkkien arvo voi nousta hurjasti turnauksen aikana.

Niiden arvo voi myös tipahtaa. Sanotaan, että voitat koko sit-and-gon. Silloin sinulla on kaikki pelissä olleet 10 000 merkkiä, mutta palkintosi on vain 50 €. Tällöin 1000 merkin arvo on vain 5 €.

Vuosien varrella monet pokerinpelaajat ja teoreetikot ovat yrittäneet muodostaa jonkinlaista maagista yhtälöä, jolla pelaaja voisi laskea merkkiensä määrän. Kirjassa ”Mathematics of Poker” on jopa oma lukunsa omistettuna aiheelle.

Kovan työn tuloksena pokeripiireissä päädyttiin sitten Independent Chip Modeliin, ja sitä käytetään nykyisin laajalti apuna merkkimäärien arvon laskemiseen.

Näin ICM toimii

IMG5703

Independent Chip Model tiivistää jokaiselle pelaajalle seuraavat kaksi asiaa yhdeksi arvoksi:

  • Palkintojen jaon rakenne
  • Jäljellä olevien pelaajien merkkipinojen suuruus

Merkkipinojen suuruuteen pohjautuen ICM laskee kullekin pelaajalle todennäköisyyden sijoittua ensimmäiseksi, toiseksi ja kolmanneksi ja kertoo todennäköisyydet jokaista rahasijaa kohden.

Laskeakseen tietyn pelaajan sijoittumisen ensimmäiseksi kaava yksinkertaisesti jakaa pelaajan merkkimäärän kaikkien pelissä olevien merkkien lukumäärällä. Toiseksi ja sitä huonommille sijoille tuleminen lasketaan samantyyppisellä, mutta hieman monimutkaisemmalla tavalla.

Kaavat ovat itse asiassa niin monimutkaisia, että niiden laskemiseen tarvitsee tietokoneen. Neljälle pelaajalle tarvitsee 20 laskutoimitusta ja kymmenelle pelaajalle miljoonia.

Onneksi monia kelpoja ICM-laskureita on saatavilla ilmaiseksi netissä.

Helppo ICM-sovellus

Palataan takaisin aikaisempaan sit-and-go-tilanteeseen.

Sisäänosto: 10 €

Pelaajien lukumäärä: 10

Palkinnot: 1. - 50 €, 2. - 30 €, 3. - 20 €

Alkuperäinen merkkimäärä: 1000 merkkiä

Kuvitellaan nyt, että jonkun ajan kuluttua 4 pelaajaa on enää jäljellä seuraavilla merkkipinoilla:

Pelaaja 1: 5000 merkkiä

Pelaaja 2: 2000 merkkiä

Pelaaja 3: 2000 merkkiä

Pelaaja 4: 1000 merkkiä

Mikä on näiden merkkien arvo? Syötä merkkimäärät ja palkintojenjako ICM-laskuriin ja saat seuraavat tulokset:

Pelaaja 1: 5000 merkkiä  37,18 €

Pelaaja 2: 2000 merkkiä  24,33 €

Pelaaja 3: 2000 merkkiä  24,33 €

Pelaaja 4: 1000 merkkiä  14,17 €

Jos oletamme kaikkien pelaajien olevan yhtä hyviä, voittaa kukin yllä esitetyn määrän rahaa pitkässä juoksussa.

Pelaaja 1, jolla on puolet kaikista merkeistä, voittaa oletettavasti enemmän rahaa kuin toiseksi sijoittuva. Toiseksi ja kolmanneksi sijoittuvat voivat taas odottaa voittavansa enemmän rahaa kuin neljänneksi sijoittuva. Joskin myös neljänneksi sijoittuva voi odottaa kostuvansa edes jonkun verran.

Päätösten teko ICM:ään pohjautuen

CroppedImage180320 Chips Cards2013 WSOP EuropeEV035K Mixed MaxDay3Giron8JG0281

Nyt tiedämme, minkä arvoisia merkit ovat pitkässä juoksussa, mutta miten tämä tieto auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä juuri nyt?

Palataanpa taas esimerkkiimme, ja yksinkertaisuuden nimissä oletetaan, ettei pelissä ole blindeja eikä anteja ja sinä olet Pelaaja 3. Tilanne on seuraava:

Pelaaja 1 (BU): 5000 merkkiä

Pelaaja 2 (SB): 2000 merkkiä

Pelaaja 3, sinä (BB): 2000 merkkiä

Pelaaja 4 (UTG): 1000 merkkiä

Pelaajat 4 ja 1 molemmat foldaavat ja Pelaaja 2 laittaa kaikki peliin 2000 merkillään. Sinulla on kädessä ässä ja ysi eri maata, mitä teet?

Katsotko vai foldaatko?

Oletetaan vielä, että tunnet Pelaajan 2 melko hyvin, sillä olet pelannut hänen kanssaan aikaisemminkin. Tiedät, että hän bluffaa usein tällaisissa tilanteissa. Yleensä voitat kierroksen kuudella kerralla kymmenestä, mikäli katsot silloin kun hän laittaa kaikki peliin.

Olet siis hyvissä asemissa voittaa, mikäli katsot, mutta turnauksissa ei aina riitä, että on hyvissä asemissa voiton suhteen. Joten analysoidaanpa tilannetta käyttämällä Independet Chip Modelia.

Kolme asiaa voi tapahtua Pelaaja 2 laittaessa kaikki peliin:

  1. Sinä katsot ja merkkipinojen koot pysyvät ennallaan
  2. Sinä katsot ja voitat, jolloin sinulla on 4000 merkkiä ja Pelaaja 2 tipahtaa
  3. Sinä katsot ja häviät, jolloin Pelaajalla 2 on 4000 merkkiä

Kaikissa kolmessa tapauksessa voimme laskea seuraavat ICM-arvot:

 

Merkkipinot foldin jälkeen

ICM-arvo

Merkkipinot katsomisen ja voiton jälkeen

ICM-arvo

Merkkipinot katsomisen ja häviön jälkeen

ICM-arvo

Pelaaja 1

5000

37,18 €

5000

38,89 €

5000

38,89 €

Pelaaja 2

2000

24,33 €

0

0 €

4000

36,44 €

Pelaaja 3 (sinä)

2000

24,33 €

4000

36,44 €

0

0 €

Pelaaja 4

1000

14,17 €

1000

24,67 €

1000

24,67 €

 

Tämä tarkoittaa, että jos katsot ja voitat, sinulla on 4000 merkkiä ja voitat pitkässä juoksussa 36,44 €. Mutta jos katsot ja häviät, sinulle ei jää yhtään merkkiä, etkä myöskään voita pennin hyrrää pitkässä juoksussa.

Olemme jo arvelleet, että voittomahdollisuutesi tilanteessa on 60 %. Voimme helposti laskea katsomisesi odotetun arvon:

  • Odotettu arvo = 36,44 € + 40 % * 0 € = 21,86 €

Keskimäärin voit odottaa voittavasti 21,86 €, jos katsot all-in-tilanteessa. Verrataanpa lukua odotettuun arvoon, jos päätätkin foldata: 24,33 € ― sehän on yli 2 € enemmän!

Tämä tarkoittaa, että tässä esimerkissä ICM neuvoo foldaamaan, vaikka oletkin 60 % varmuudella voittamassa tilanteen!

Mutta miksi foldaaminen on parempi vaihtoehto?

IMG8036

Yksinkertaisesti: Pelaaja 4 pienimmällä merkkipinollaan pakottaa sinut foldaamaan, vaikkei hänellä ole tilanteessa mitään tekemistä. Sinun kannaltasi on paljon parempi odottaa hänen putoamistaan, kuin tuhota oma merkkipinosi.

Jos odotat kärsivällisesti, hän todennäköisesti tipahtaa ennen sinua, ja sinua odottavat vähintään kolmannen sijan palkintorahat. Mutta jos päätät katsoa, tipahdat pelistä hyvin todennäköisesti itse.

ICM ottaa tämän huomioon ja neuvoo sinua foldaamaan.

Kuinka parantaa turnauspelaamista ICM:n avulla

Et luonnollisestikaan pysty tekemään yllä olevan kaltaisia laskutoimituksia turnauspöydässä istuessasi.

Mutta kun ymmärrät Independent Chip Modelin mekanismin, se auttaa sinua parantamaan peliäsi ja vaistojasi, jotta tiedät miten toimia missäkin tilanteessa.

Netistä löytyy monia ICM-valmentajia, mutta harmi etteivät ne parhaimmat ole aivan ilmaisia. Laskurit johdattavat sinut monen erilaisen turnauksen läpi ja neuvovat, kuinka pelaat omaksi parhaaksesi.

6 kätevää ICM-neuvoa

CroppedImage180320 Chips2013 WSOP EuropeEV0710K NLH Main EventDay 1BGiron8JG1627
  1. Turnausten tiukoissa tilanteissa kannattaa katsoa herkemmin kuin käteispeleissä.
  2. Ensimmäinen merkkisi on aina kaikista arvokkain. Merkkien tuplaaminen ei koskaan tuplaa merkkien arvoa.
  3. Oikeaoppisesta ICM:n käytöstä on eniten hyötyä bubblen aikana ja sen jälkeen.
  4. Independent Chip Model neuvoo yleensä välttämään ahtaita all-in-tilanteita, mikäli jollakin muulla pelaajalla on sinua vähemmän merkkejä.
  5. Jos sinulla on bubblen aikana keskikokoinen merkkipino, kannattaa mieluummin katsoa, kuin riskeerata.
  6. Suuret merkkipinot yleensä uhkaavat keskikokoisten merkkipinojen pelaajia bubblen aikana, koska heillä on mahdollisuus katsoa vain tiukoissa tilanteissa.

 

ICM ja joitakin ongelmia

Tällä hetkellä Independent Chip Model on paras keino päästä selville merkkien arvosta ja turnausten tilanteista.

Mutta vaikka se on laajalti tunnettu ja arvostettu, ei ICM ole täysin erehtymätön. Tässä joitakin miinuspuolia:

  • ICM ei ota huomioon pelaajan sijoittumista pöydässä
  • ICM ei huomio eri taitoisia pelaajia
  • ICM ei ota huomioon tulevia tilanteita

Uutisoimme 13.2.2014 Tapio Vihakkaan Super Tuesdayn voitosta ja pelissä tekemästään ICM-diilistä.

Täytä vaadittavat kentät!

Lähetys epäonnistui!

Odota 3 minuuttia kommentoidaksesi uudestaan

Ei kommentteja

Pokerlistings blogi »