Ässä-kuningas osa 1: paras vetokäsi

Isabelle Mercier
A-K näyttää kivalta, mutta saatat joutua pulaan, jos et tajua käden todellista arvoa.

Kysy keneltä tahansa ja saat kuulla, että ässä-kuningas samaa tai eri maata on laadukas aloituskäsi Texas Hold'emissa. Mutta miksi se sitten on melkoinen ongelmakäsi aloittelijoille?

Kuten kaikkien muidenkin laatukäsien kanssa, myös A-K:n kanssa pelaat tavallisesti keskivertoa suurempia potteja ja silloin olet pakotettu tekemään huomattavasti vaikeampia päätöksiä useammin.

Ennen kuin yrität muodostaa oikean strategian käden pelaamiseen, sinun on saatava selvä käsitys siitä, mikä on A-K:n todellinen arvo. Paras tapa päästä selville siitä, on tarkastella käden todellista arvoa muutamassa tietyssä tilanteessa.

A-K vastaan muu maailma

A-K on konstikas käsi, sillä kädet joilla pelataan sitä vastaan, ovat usein todennäköisyyksien valossa melko vahvoilla jaossa. On paljon vaikeampaa tietää omaa tilannettaan jaossa, kun kädessä on A-K monen muun käden sijaan. Mikään ei ole kurjempi rako kuin se, että saa osuman flopilla, mutta ei tiedä onko se hyvä vai huono juttu.

Koska A-K on vetokäsi (eli sen on saatava osuma pöydästä jollain tavalla, että käsi olisi muutakin kuin ässähai), moni pelaaja kuvittelee, että sillä on paras pelata potissa, jossa on monta pelaajaa. Koska käden on saatava osuma ollakseen hyvä käsi, moni ajattelee, että silloin on suotavaa myös saada mahdollisimman paljon rahaa pottiin.

Mats Sundin
A-K: hankala käsi aloittelijoille.

Toinen koulukunta pelaa A-K:n kuin todellisen laatukäden eli korottaa paljon ja pyrkii eristämään A-K:n pelaamaan vain yhtä vastustajaa vastaan.

Ennen kuin päätät mihin koulukuntaan kuulut, tarkastellaan A-K:n todennäköisyyksiä kummassakin tilanteessa.

A-K vastaan yksi vastustaja

Sisällytämme tähän vertailuun seuraavat kädet: AA, KK, QQ, 66, A-Qo, A-Qs ja 7-8s.

Ei ole järkeä vertailla A-K:n todennäköisyyksiä kaikkia mahdollisia käsiä vastaan, joten olemme valinneet enemmistön todennäköisistä tilanteista. Nämä tilanteet ovat siis ylipari, pari johon sinulla on yksi ylikortti, alipari (umpikuja), alipari (voi parantua), dominoitu ässä ja pienet peräkkäiset suittarit.

(Todennäköisyyslaskennat tarjoaa PokerStove)

KäsiKäsi %A K %
A A87.912.1
K K65.934.1
Q Q53.846.2
6 652.147.9
A Q28.771.3
A Q24.475.6
7 839.360.7

Ensimmäisenä pitää huomioida se, että tämä lista tarjoaa vain vähän tietoa A-K:n todennäköisyyksistä yleisesti, tässä on nimittäin kyse tietyistä valituista tilanteista. Ideana ei ollut tehdä kattavaa listaa, vaan saada käsitys siitä, millainen asema A-K:lla on ennen floppia yhtä vastustajaa vastaan.

Kannattaa myös huomata, että prosentit muuttuvat muutamalla yksiköllä, kun vaihdetaan korttien maat samoiksi tai eriksi. Asiaa valottaa esimerkki kahdesta A-Q kädestä.

Näissä tilanteissa A K:n todennäköisyys voittoon on keskiarvoltaan 49 %. Tämä saattaa tuntua yllättävältä, jos huomioidaan se, että A-K on viiden parhaan aloituskäden joukossa. Vaikka todennäköisyys on tarkka, tämä on myös hyvä osoitus siitä, että tilastot, olivatpa ne sitten kuinka tarkkoja tahansa, harvoin kertovat koko totuuden.

Tulet esimerkiksi saamaan A-K:lla vastaasi sellaisia käsiä kuin A-Q, A-J ja K-Q huomattavasti useammin kuin AA:n. Tilastollisesti on todennäköisempää, että saat vastaasi QQ:n kuin KK:n. Pelissä esiintyy myös huomattavasti enemmän ei dominoituja peräkkäisiä saman maan kortteja kuin mitä tässä listassa on huomioitu.

Jos laskisimme kaikki mahdolliset kädet ja sen, kuinka usein joutuu pelaamaan A-K:n niitä vastaan, huomaisimme, että A-K:n keskimääräinen voittoprosentti nousisi huomattavan korkealle tasolle.

A-K vastaan usea vastustaja

Seuraavaksi esittelemme joitain todennäköisyyksiä, joiden avulla näemme, kuinka A-K pärjää useampaa vastustajaa vastaan yhdessä yksittäisessä potissa.

Aloitamme suoralla vertailulla. Oletamme, että A K on all-in seitsemää vastustajaa vastaan ennen floppia. Tällöin kaikki kädet pääsevät riverille asti. Tilanne on toki epätodennäköinen, mutta se käydäänkin läpi tässä yksinomaan tilastollisen vertailun ja arvioinnin takia:

KäsiKäsi %
A K10.6
A A30.8
K K8.7
Q Q8.1
6 615.5
A Q11
7 815.2

(Huomaat ehkä, että joidenkin korttien maa on vaihdettu ja toinen A-Q käsi on jätetty taulukosta pois. Näin on toimittu siksi, että ei syntyisi tilannetta, jossa kahdella pelaajalla olisi yhtä aikaa sama kortti.)

Mike Caro
Mike Caro tietää mistä rommicolan todellinen arvo syntyy: useammasta kerralla.

Tässä epätodennäköisessä tilanteessa A-K voittaa käden 10 % kerroista eli kerran kymmenestä. Kun huomioidaan, että saat rahoillesi vain 7-1 kertoimen, kyseessä on selvästi negatiivisen odotusarvon tilanne. Itse asiassa kaikki skenaariot, joissa on mukana AA, tietävät sinulle suurta rahan menoa.

(Erillisenä huomautuksena voimme todeta, että kannattaa pohtia myös AA:n voittoprosenttia. Voiton todennäköisyys on 30 % ja rahoilleen saa 7-1 kertoimen. Tästä syystä pelaajat kuten Mike Caro, uskovat, että AA on parasta pelata monen pelaajan kanssa, jolloin saa parhaan mahdollisen tuloksen pitkällä aikavälillä.)

Jos otamme tarkasteluun todennäköisemmän tilanteen, numerot muuttuvat huomattavasti. Esimerkissämme asetamme nyt A-K:n limpattuun pottiin sellaisia käsiä vastaan, joita limpatuissa poteissa näkee usein samaan aikaan. Jos kukaan ei nimittäin korota, on todennäköistä, että kenelläkään ei ole AA tai KK.

KäsiKäsi %
A K19.5
A Q18.6
A 92.7
6 512.5
10 1024.1
3 315.2
7 97.4

Tässä todennäköisemmässä tilanteessa on 20 % todennäköisyys sille, että A-K suittari voittaa potin. Käsi voittaa kerran viidestä ja se saa rahoilleen kertoimen 7-1. Olemme takaisin voiton puolella.

Todellisen arvon kivijalka

Kuten aiemmin jo mainittiin, tämän artikkelin tarkoitus on saada lukija ymmärtämään A-K:n todellinen arvo. Tässä artikkelissa esitetyt numerot ovat hyvä nyrkkisääntö, josta aloittaa eli niin sanottu nollapiste.

Esitetyt numerot ovat käden todellisia arvoja, joita ei kannata sekoittaa muihin kertoimiin. Numerot antavat vain idean siitä, mistä kannattaa lähteä liikkeelle A-K:n kaltaisella kädellä. Tavoitteenasihan on nimittäin manipuloida numeroita ja vastustajiasi tarjoamaan sinulle parempaa todennäköisyyttä kuin mitä käden todellinen arvo on.

Dario Minieri
PokerStars ammattilainen Dario Minieri sotkee kätesi todennäköisyydet täydellisesti.

Tiivistetysti voimme siis todeta, että käden todellinen arvo ei aina ole sama asia kuin todennäköisyys. Pelin aikana saadut todennäköisyydet ovat valheellisia johtuen tiedon puutteesta. Et voi täysin varmasti tietää, mitkä kortit vastustajallasi on ja sama koskee heitä sinun suhteen.

Tämä tarkoittaa sitä, että kertoimet vaihtelevat myös kippaamisen todennäköisyyden mukaan (bluffaamisesi muuttaa todennäköisyyksiä) ja sen mukaan, millaisia päätöksiä muuten teet saamallasi tiedolla.

Voit valita pelaatko vai kippaatko käden. Jos kippaat joka kerta, kun A-Q osuu rouvaan ja maksat joka kerta, kun saat ässääsi osuman KK:ta vastaan, tulet tekemään huomattavasti enemmän rahaa kuin käden arvo antaa olettaa.

Toinen tapa ajatella asiaa: jos joka ainoa kerta, kun pelaat A-K:n A-Q:ta vastaan olet all-in 1000 ison blindin arvosta ja joka kerta kun törmäät AA:han AK:lla häviät vain 10 isoa blindia, olet ravistellut todennäköisyyksiä aika huolella.

Käden todellisen arvon todennäköisyys on täsmällisen tarkka siinä, kuinka usein voitat käden, mutta jos manipuloit voittojen ja tappioiden määrää, voitat huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä käden todellinen arvo näyttäisi sallivan. (Esimerkki ei ole mahdollinen, mutta sitä on käytetty tässä, jotta konseptio olisi helppo ymmärtää.)

Tieto ja toiminta muuttavat todennäköisyyksiä. Jos maailman paras ja maailman huonoin koripallojoukkue pelaavat toisiaan vastaan ja parempi joukkue tietää, että pelin pitäisi olla heille naurettavan helppo, se tieto saattaa vaikuttaa paremman joukkueen otteisiin jopa niin paljon, että huonompi joukkue saa yliotteen.

Olemme kaikki nähneet altavastaajan yllätysvoittoja johtuen edellä esitetystä tosiasiasta. Jos molemmat joukkueet olisivat lähteneet peliin tietämättä mitään omista taidoistaan suhteessa vastustajan taitoihin - jos kumpikin joukkue olisi uskonut olevansa paras - paremman joukkueen todennäköisyydet voitolle olisivat luultavasti kirurgisen tarkat.

Jos haluat tutkia vielä tarkemmin sitä, miten todennäköisyydet uhmaavat logiikkaa, tutustu Monty Hallin ongelmaan. Lyhyesti esiteltynä ongelma on seuraava (lähde Wikipedia):

Olet visailuohjelmassa ja saat valita yhden kolmesta ovesta. Yhden oven takana on auto ja kahden muun takana vuohi. Oletetaan, että valitset oven numero 1 ja se jätetään vielä toistaiseksi avaamatta. Sen jälkeen juontaja, joka tietää mitä ovien takana on, avaa yhden ovista (vaikka oven 3), jonka takana on vuohi ja kysyy: "haluatko vaihtaa oveen numero 2?".

Todennäköisyyksiä ajatellen, mitä sinun pitäisi tehdä?

Noah Boeken
Vaivaapa itseäsi Monty Hallin probleemalla ja voi olla että sinua alkaa vähän oksettaa.

Ellet ole erittäin terävä matemaatikko, oletat todennäköisesti, että sillä ei ole väliä vaihtaako ovea vai ei. Kaksi ovea, yksi palkinto eli 50 % mahdollisuus kumpaankin.

Mutta tämä oletus on itse asiassa väärin. Sinun pitäisi aina vaihtaa valintasi toiseen oveen. Tekemällä niin mahdollisuutesi voittaa auto on itse asiassa 66 %.

Paras tapa todeta tämä on käydä läpi taulukko, jossa kaikki vaihtoehdot on esitelty. Taulukon näet täältä.

Seuraavassa sarjan artikkelissa paljastamme joitain strategioita käden pelaamiseen käytännössä eli autamme kääntämään todennäköisyydet sinulle edullisiksi.

Mutta tässä vaiheessa kannattaa painaa esitellyt todennäköisyydet mieleensä ja myös hyväksyä se tosiasia, että käden todellisen arvon ja todennäköisyyksien suhde on jossain määrin neuvoteltavissa.

Lue lisää:
Ässä-kuningas, Osa I - Paras vetokäsi
Ässä-kuningas, Osa II - Voitollinen peli
Ässä-kuningas, Osa III - Käden pelaaminen

Täytä vaadittavat kentät!

Lähetys epäonnistui!

Odota 3 minuuttia kommentoidaksesi uudestaan

Ei kommentteja

Pokerlistings blogi »